Rob Zeijer, MSc.
Afasietherapeut/inhoudelijk behandelcoördinator (de Zellingen)
Beslissen met hersenletsel door een CVA
Als afasietherapeut in het Hersenletsel en Afasiecentrum van de Zellingen heb ik (net als de andere therapeuten) vaak te maken met beslissingsmomenten tijdens een ontwikkelingsproces. Mensen die hersenletsel hebben door een CVA dienen beslissingen te nemen over hun behandeling. Mogelijkheden als omgaan met stress en veranderde cognitieve functies maken het lastiger om informatie te verwerken en te beoordelen. Bij het nemen van een beslissing moet men veel gedachten en informatie tegelijk verwerken. Collega Clarinda Otterspeer van het Hersenletsel en Afasiecentrum ontwikkelde een afasie vriendelijke versie van het STARR-model. Tijdens de workshop leert u welke vragen u zou kunnen stellen tijdens een beslisproces en hoe u deze vragen kan ondersteunen.
Annelies Schrooten en Lisanne van der Wel
(Resp.) Beleidsadviseur Kwaliteit en veiligheid & fysiotherapeut en Maatschappelijk werkster & Kartrekker zorgpaden (Rijndam)
Zorgpad ontwikkeling in Medisch Specialistische Revalidatie
Namens Rijndam revalidatie zijn wij betrokken bij de zorgpad ontwikkeling binnen de organisatie. Annelies is hierbij betrokken als beleidsadviseur en Lisanne als kartrekker op de afdeling. Een zorgpad geeft de patiënt en behandelaar helderheid over de stappen in het zorgproces. Het geeft aan welk traject de patiënt doorloopt, met welk doel en wie op welk moment welke acties onderneemt. Het is dus één van de methoden om patiëntgerichte zorgprocessen transparant te maken, te standaardiseren, te optimaliseren waar nodig en continu op te volgen. Naast het ontwerpen en implementeren leren de teams te sturen op het zorgpad. Periodiek worden de zorgpaden geëvalueerd en doorontwikkeld op basis van zorguitkomsten, patiëntervaringen, kosten en opbrengsten. Dit gebeurt aan de hand van het Leuvens klinisch kompas.
- Seys et al 2019 - Care pathways are complex interventions in complex systems: New European Pathway Association framework
- Ahaus 2018 – Qruxx essenties van waarde gedreven zorg
- Ahaus 2020 – Qruxx organiseer waarde gedreven zorg vanuit patiënt perspectief
- Leuvens klinich kompas; https://nkp.be/leuven-klinisch-pad-kompas-2/
Jan Pons
Senior Onderzoeker (Kenniscentrum Business Innovatie Hogeschool Rotterdam) en Directeur Logoclicks Development BV
Hoe zorgtechnologie de patiëntreis kan verbeteren
Het Intergraal Zorgakkoord (IZA) geeft oplossingsrichtingen om de toenemende druk op de zorg met digitale zorg te verlichten. Passende zorg is een mix van digitale en fysieke zorg waarbij de uitgangspunten zijn: zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan. Maar hoe doe je dat dan? In deze workshop worden enkele stappen uit de patiëntreis aan de hand van praktische voorbeelden uitgewerkt om te laten zien wat al wel kan. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de belemmerende en bevorderende factoren die bijdragen aan het succes van de inzet van zorgtechnologie. Jan Pons is senior onderzoeker bij het Kenniscentrum Business Innovatie Hogeschool Rotterdam waar hij zich bezighoudt met de waarden van zorgtechnologie voor alle belanghebbende en hoe deze waarden bijdragen aan het succes van implementatie. Daarnaast is hij mede-oprichter en directeur van Logoclicks Development BV dat ondermeer het platform Afasietherapie.nl ontwikkeld heeft om logopedisten mensen met afasie op afstand therapie te geven.
- Implementatie Effectieve verbetering van de patiëntenzorg, Wensing M., Grol R., 2017 (Bohn Stafleu van Loghum)
- Logopedische Richtlijn ’Diagnostiek en behandeling van afasie’, 2015
- www.zorgvannu.nl/implementatie
Jan de Heer
Ervaringsdeskundige
Hoe zorgtechnologie de patiëntreis kan verbeteren
Jan de Heer werd 2020 getroffen door een herseninfarct, dat hem sindsdien het spreken, lezen en schrijven bemoeilijkt. Toch blijkt hij, met de nodige omwegen, in staat tot het schrijven van verhalen ter grootte van één A-viertje. Dagelijks schrijft hij aan deze korte verhalen waarvan een selectie is uitgegeven in een verhalenbundel. Jan zal tijdens zijn presentatie vertellen over de eigen ervaringen met zijn patiëntreis.
- De Heer, J. (2023). Verhalenbundel H. Verhalenhuis Belvédère. Rotterdam. ISBN: 9789081060295.
Wendy Ninaber en Amanda de Groot-Langerak
CVA nazorg verpleegkundigen (Zorgwaard)
CVA nazorg voor de toekomst in de toekomst
Wij zijn CVA-nazorgverpleegkundigen, werkzaam bij Zorgwaard: wij bieden als enige zorgorganisatie nazorg aan patiënten na een CVA in de gehele Hoeksche Waard. In de workshop gaan we in op wat de CVA-nazorgverpleegkundige doet en wat haar rol en positie is in het zorgnetwerk van de patiënt en diens toekomst. Ook bespreken we waarom dit nu, maar vooral ook in de toekomst nodig is. We vertellen over de veranderingen die de CVA nazorg zal moeten doormaken om ook in de (nabije) toekomst passende zorg te kunnen bieden.
- Stiekema, A., Winkens, I., Ponds, R., de Vugt, M. (2018). Het hervinden van een balans in het leven.Zorgbehoeften van mensen met hersenletsel en hun partners. Maastricht University
- Ullberg, T. (2016). Perspectives on post-stroke care and outcomes. Department of clinical sciences, neurology, Lund University
- Willems, M., de Boer-Fleischer, T., Scheepers, V., van de Port, I., Visser-Meily, A. (2012). Aandacht voor chronische fase na CVA. Kenniscentrum revalidatiegeneeskunde Utrecht
Petra de Lobel
Staffunctionaris kwaliteit & patiëntveiligheid (Ikazia ziekenhuis Rotterdam)
Patiëntgerichte Zorg: het belang van Patiënttevredenheid op de Patiëntreis
Het meten van patiënttevredenheid helpt bij het identificeren van sterke punten en verbeterpunten in de zorgverlening. Verbeterpunten helpen de zorg nog beter te maken. Positieve patiëntervaringen geven energie voor de zorgmedewerkers, loyaliteit van patiënten en versterken de reputatie van het ziekenhuis. In deze workshop kijken we naar het belang het PTO (patiënt tevredenheids onderzoek), de uitdaging om de juiste vragen te stellen en de diverse methodes die gehanteerd kunnen worden. Het PTO geeft input voor de PDCA-verbetercyclus, maar is er voldoende zicht op het verbeterpotentieel? Het meten van patiënttevredenheid heeft weinig waarde als er geen actie op wordt ondernomen of wanneer er antwoorden komen die al bekend zijn. In deze workshop wil ik handvatten aanreiken voor een zinvolle en effectieve meting van de patiënttevredenheid. Ik werk 41 jaar in de Zorg, eerst als zorgmedewerker in de 1e lijn. Daarna in het Ikazia ziekenhuis op verschillende behandelkamers en functieruimtes. Na een kwaliteitsopleiding ben ik de afgelopen 15 jaar werkzaam voor de afdeling Kwaliteit & Patiëntveiligheid. Naast de PTO’s heb ik het interne auditsysteem, veiligheidsrondes en de Qualicor accreditatie in mijn pakket.
- Nivel: ontwikkelingen in meten en gebruiken patientervaringen: van de huidige stand van zaken naar lessen voor de toekomst
- Nivel: Het meten van patiëntervaringen in de medisch specialistische zorg: tijd voor een heroriëntatie? De Transparantiemonitor 2021/2022
- PREM Zakboekje Linnean WG PREM
- Qualicor Europe: normsenset Excellente zorgverlening
Aafke de Vrij
Projectleider Innovatie en Ontwikkeling (Zorgwaard)
Beeldzorg met de Compaan
Ik ben projectleider Innovatie en Ontwikkeling bij Zorgwaard en heb hier vorig jaar het centrale beeldzorgteam op mogen zetten. Nederland stevent af op een zorgkloof, dit heeft te maken met de toenemende vergrijzing en te weinig zorgpersoneel om aan de zorgvraag te kunnen blijven voldoen. Digitale zorg of ook wel zorg op afstand genoemd, is één van de oplossingen om deze aankomende zorgkloof te kunnen overbruggen. Het verlenen van beeldzorg roept vaak een bepaalt gevoel op bij zowel zorgvragers als zorgverleners. Is het niet onpersoonlijk? Krijg ik nog wel de hulp die ik nodig heb? Ik wil u meenemen in deze digitale wereld en laten zien dat beeldzorg ook als persoonlijk en warm wordt ervaren en wat het kan betekenen voor mensen die een CVA hebben doorgemaakt.
MA Minjou Lemette en Jose Ermers
(Resp.) Docent ergotherapie en onderzoeker aan kenniscentrum zorginnovatie en regisseur zorgtechnologie voor thema Zorgtech010 (Hogeschool Rotterdam)
Hoe leiden we jong professionals/studenten op voor de zorg van de toekomst?
De verwachting is dat zorgtechnologie een belangrijke rol gaat innemen in preventie, diagnostiek, behandeling en zelfmanagement, waardoor zorgprofessionals over een aantal generalistische bekwaamheden moeten beschikken. Hier gaat het over netwerkbekwaamheden, technologische bekwaamheden en maatschappelijke en context bekwaamheden. Zorgprofessionals werken dan interprofessioneel samen in teams die multidisciplinair zijn samengesteld.
Minjou en José werken samen binnen de Hogeschool Rotterdam voor het kenniscentrum zorginnovatie en het thema Zorgtech010. José Ermers is regisseur zorgtechnologie voor thema Zorgtech010 bij de hogeschool Rotterdam. Zorgtech010 is een samenwerking tussen Kenniscentrum zorginnovatie en de opleidingen rondom zorg, welzijn, techniek, informatietechnologie en business(innovation). Op deze manier wordt transprofessioneel samengewerkt aan maatschappelijke opgaves. Binnen deze setting is José de verbinder tussen onderzoek, onderwijs en het brede werkveld. Minjou Lemette is als kerndocent verbonden aan de opleiding ergotherapie Rotterdam en heeft als focus zorgtechnologie. Als onderzoeker werkt zij samen met de Hogeschool van Amsterdam , Nijmegen en Zuyd aan een landelijk project OTHER. Binnen dit project wordt onderzocht welke zorgtechnologie behulpzaam kan zijn bij mensen met NAH en CVA. Ons doel is om een inkijkje te geven in de aanpak hoe wij binnen de hogeschool Rotterdam kennis genereren over zorgtechnologie waarbij we de domeinen zorg en techniek met elkaar verbinden. Ons doel is om een inkijkje te geven in de aanpak hoe wij binnen de hogeschool Rotterdam kennis genereren over zorgtechnologie waarbij we de domeinen zorg en techniek met elkaar verbinden.